Dag 20 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Joyce & Peter Sluijs - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Joyce & Peter Sluijs - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: Feline

Blijf op de hoogte en volg Joyce & Peter

19 Juli 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dag 20
Vanmorgen wakker geworden en de meeste hadden een fikse spierpijn bij de benen en kont. Zijn niks gewend een paardrijdritje van een uurtje en ze liggen gelijk allemaal kreupel! We gingen eerst weer lekker douchen en daarna ontbijten. Jammer genoeg waren die douches ijskoud! En we stonden nota bene nog op een KOA camping, wel een beetje schandalig. Eerst gingen we Devils Tower nader bekijken. Terwijl we daar naar toe reden kwamen we langs een veld vol met prairie hondjes! Ik denk dat het er wel een stuk of 200 waren! Heel schattig! Bij Devils Tower aangekomen gingen we eerst naar het Visitor Centre. Daar werd verteld over een legende hoe de toren is ontstaan. Het scheen dat daar vroeger indianen leefden. Die indianen werden op een dag achtervolgd door een REUSachtige beer. Een van de indianen had superpowers en toverde van een mini rotjes een hele grote rots. Alle indianen klommen op de rots en dachten dat ze veilig waren. Maar nee.. de beer was zo groot dat hij zelfs op de rots kon klimmen. Als je nu naar de rots keek zag je allemaal groeven in de rots zitten. De legende verteld dat dat door de beer kwam die met zijn klauwen die groeven maakte. De indianen schoten pijlen op de beer af. Pas na de 4e keer schieten werd de beer gedood. Nadat dat was gebeurd kwamen er allemaal beren. De indianen schoten alle beren af behalve 2. Een mannetje en een vrouwtje. Die lieten ze leven voor de voortplanting. Ze haalden alleen wel de staart eraf en de oren en vandaar dat nu nog de dag beren geen staart hebben en korte oren..
We zouden het bijna geloven;) Na Devils Towers gingen we op weg naar Mount Rushmore! Zoals ik al eerder had verteld is dat een berg met de 4 gezichten van de belangrijkste presidenten erop! We hadden gelezen in een boekje dat er een leuk avondprogramma was bij de berg dus besloten we dat we eerst naar de camping gingen en dan ’s avonds naar Mount Rushmore. Op de camping ging iedereen even zijn eigen ding doen. Sommige gingen zwemmen, andere bleven met hun neus in de gameboy plakken en mama en papa schreven dat leuke stukje;) Even later waren de plannen alweer veranderd. We gingen nu rond 4 uur weg, boodschappen doen, en daarna bij Mount Rushmore eten. Want papa wilde de berg nog wel even in het zonlicht bekijken.
Dus om 4 uur gingen we ervandoor. We reden naar de supermarkt, stapte uit, en ineens hoorde we: ‘familie van der Sluijs!’. Ontzettend toevallig maar wel echt waar kwamen we familie van Dijk tegen. (van de hockey) Die waren net geland op het vliegveld in Denver en rechtstreeks naar het ‘gehucht’ gereden waar wij zaten. Nou hoe toevallig! Even praten en daarna boodschappen doen.
Rond 6 uur kwamen we aan bij Mount Rushmore. We gingen eerst even naar de gezichten kijken en daarna gingen we terug naar de camper om te eten. Om vervolgens om 8 uur terug te gaan om te avond show te bekijken. Het was echt super cool om die gezichten te zien! Je ziet dat namelijk altijd maar op tv verschijnen maar nu had je dus de kans om het echt te zien! Er waren 4 gezichten gezien die van:

George Washington: De vader van het land. Ook de eerste president van Amerika. Hij wordt herinnerd als de grondlegger van de Democratie van Amerika en hij heeft er voor gezorgd dat Amerika onafhankelijk werd van Engeland. Bij het verlaten van de actieve politiek hield Washington een toespraak (per brief) tot zijn volk die tot één der belangrijkste toespraken van een president zou worden. Hierin waarschuwde Washington onder andere voor te nauwe bondgenootschappen met andere landen

Theodore Roosevelt: de 26e president. Hij heeft ervoor gezorgd dat de droom van Christopher Colombus uit kwam door het Panama Canal te voltooien en daardoor werden de Atlantic and the Pacific oceans met elkaar in connectie gebracht. Roosevelt was een vriend van de arbeider, hij zette zich in voor de arbeiders en stond meer aan de kant van de arbeiders dan aan die van de grote multinationals. Hij was een industrialist die Amerika de gouden eeuw in hielp.

Thomas Jefferson: de 3e president. Hij heeft the Declaration of Independence getekend en ervoor gezorgd dat Amerika alleen stond en vrij was. Ook heeft hij de visie van een Amerika dat liep van water tot water voltooid door het Louisiana territorium over te nemen. Amerika werd daardoor 2 keer zo groot en de visie kwam daardoor dichterbij. De maker van de gezichten heeft ervoor gezorgd dat Jefferson naar de hemel kijkt. Dat heeft hij gedaan door zijn reputatie als visionary and philosopher.

Last but definitely not least:

Abraham Lincoln: de 16e president. De Zuidelijke Staten zagen in Lincoln, die uitbreiding van de slavernij wilde tegengaan, een bedreiging, en scheidden zich af van de Verenigde Staten. Lincoln maakte hierdoor in zijn eerste ambtstermijn al onmiddellijk de grootste interne crisis mee die de Verenigde Staten zouden kennen: de Amerikaanse Burgeroorlog (Civil War). Hij zond troepen naar de opstandige gebieden, maar een oorlog kon hij niet voorkomen. Ondanks het grote verlies aan mensenlevens bleef Lincoln vasthouden aan zijn compromisloze houding tegen de voorstanders van slavernij in het zuiden. Op 9 april 1865 tekende de opstandige generaal Lee de overgave, waarmee het verzet van de afgescheiden Zuidelijke Staten praktisch ten einde kwam. Lincoln was de eerste president van de Verenigde Staten die tijdens zijn ambtsperiode werd vermoord.
Dit alles werd verteld door een Ranger en een film die ze lieten zien. Dit gebeurde allemaal vrij patriottisch. Voordat de film begon werd de Amerikaanse eed afgelegd. Iedereen met de hand op het borst en richting de vlag. Na de film werd het Amerikaanse volkslied gezongen. Er werden daarna mensen naar beneden gevraagd die allemaal in het leger hadden gezeten. Verbazingwekkend hoeveel mensen er nog naar beneden kwamen lopen! Daarna werd de Amerikaanse vlag door Padvinders naar beneden gehaald. Ook dit gebeurde allemaal heel plechtig en volgens hetzelfde ritueel. Alle mensen die op het podium stonden keerden zich naar de vlag toe, alle petjes, hoedjes gingen af en iedereen was muis en muisstil. De vlag werd opgevouwen en alle ex leger figuren mochten hun hand op de vlag leggen. Hierna kwam er een ontzettend groot applaus voor de mensen op het podium. En bij ons was er bewondering! Zo zonde dat ze dit in Nederland niet doen. Die mensen zijn zo trots op hun eigen land en nog steeds zo blij met hun vrijheid. Wij zijn niks anders gewend. Maar daar is het nog elke dag bijzonder. Ook dit was een hele grote ervaring!
Hierna gingen we terug naar onze camper. Terug naar de camping om vervolgens lekker te gaan slapen want we hadden er weer een lange dag opzitten. Na een half uur was het ook helemaal stil in de camper.
xxx

• 19 Juli 2009 - 20:24

O(pa) En O(ma):

Hallo verslaggevers !

Hier even een kort berichtje uit een zeer winderig hoek van holland.Temperatuur 16 graden.

Feline wanneer jij een afstudeeropdracht moet doen over de geschiedenis van amerika dan is jouw verslag heel goed te gebruiken.

Wij denken dat vermoeidheid bij jullie niet aan de orde is en daarom geniet nog maar even van al de bezienswaardigheden !!!!!!!!!!

Tot de volgende keer.
    Dikke kus !